Hoppning 23 Januari


Bestämde mig för att hoppa lite med Kim idag.
Här är min lilla bana jag gjorde:



Hon var laddad idag och man märkte att hon bara hade skrittat går, men jag är nöjd med henne och hon kämpar på!
Hoppade inte alls högt idag, kanske runt en meter bara, men det är inte höjderna vi måste jobba på, sen är hon ju ingen unghäst längre så det sliter mest att hoppa högt. När jag red fram mjukade jag upp henne i båda sidorna med lite öppna och i galoppen stod jag upp i fältsits och lät henne galoppera på lite mer. När jag hoppade fram började jag med att hoppa på en åtta på de hinderna som står på diagonalen (den som man hoppar i höger galopp var bara en cavalettibom). Efter det fortsatte jag att hoppa linjen med kombinationen och räcket, och efter det satte jag ihop allt till en liten bana.
I början tyckte jag att hon hoppade lite flackt och mest på fart, men ju mer jag hoppade ju bättre språng tog hon. Det jag mest nötte på var linjen på långsidan, hon landade lätt i fel galopp och bytte sedan bara med fram och då vart hela galoppen fram till räcket väldigt obalanserad. Jag tyckte det var ganska svårt att reglera vilken galopp hon skulle landa i, och hon kräver att man sätter tillbaka henne ganska mycket innan byten (speciellt från höger till vänster) och då vart alltihopa väldigt ur rytm när jag gjorde det, så det resulterade i att jag kom fel på räcket. Men jag fick till linjen flera gånger så jag är nöjd! Nästa gång jag hoppar ska jag tänka extra på att hon landar i rätt galopp.
Den långa galoppsträckan efter linjen ner till det andra räcket gjorde hon riktigt bra, lyssnade på små hjälper och jag kunde hålla en jämn galopp hela vägen fram.
Stina kom in i ridhuset på slutet och tog några bilder, här är två stycken jag tycke vart ganska bra:






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0